Koffiedrinken is vooral populair bij de jeugd in de grote steden, vanwege de
associatie die het oproept met een westerse levensstijl. Tijdens de
Culturele Revolutie van de jaren zeventig was juist dat een probleem in
China. Koffiedrinkers konden destijds zelfs in de gevangenis belanden wegens
westerse na-aperij.
Die tijden zijn veranderd. In navolging van het Amerikaanse Starbucks
en het Britse Costa Coffee verschijnen steeds meer koffieketens in het
Chinese straatbeeld. De sector verwacht dat de koffieconsumptie in China de
komende vijf jaar verdubbelt tot 120.000 ton per jaar. Thee blijft
vooralsnog veruit de populairste drank met een stabiel verbruik van 700.000
ton per jaar.
Joe Hsu, manager van het Taiwanese Orsir Coffee, gelooft dat koffiedrinken in
China een grote toekomst heeft. "De meeste mensen in Groot-Brittannië
dronken vroeger ook liever sterke thee met een wolkje melk", zegt hij in de
Shanghai Daily. "Maar koffie is daar inmiddels net zo populair".
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl